Kobiety jako liderki: 5 wskazówek, jak być dobrym lideremBycie liderem nie zawsze jest łatwe. Oznacza podejmowanie trudnych decyzji, gotowość do rezygnacji z własnych interesów i dbanie o innych bardziej niż o siebie. Dobry przywódca to ktoś, kto inspiruje innych do naśladowania go swoimi działaniami, słowami i czynami. Jest tak wiele sposobów, w jaki kobiety mogą przewodzić w swoich miejscach pracy i społecznościach. A niektóre z tych ról staną się jeszcze bardziej widoczne w nadchodzących latach. Nie da się ukryć, że kobiety mają moc zmieniania społeczeństwa na lepsze poprzez pełnienie roli liderów. W rezultacie widzimy, że coraz więcej kobiet wchodzi w role przywódcze - od profesorów i naukowców po właścicieli firm i kadrę kierowniczą. Ale bycie dobrym liderem nie zawsze jest łatwe - zwłaszcza, gdy próbujesz pogodzić życie zawodowe z domowym, zachowując jednocześnie swoje osobiste cele i wartości.

Oto 5 wskazówek, jak możesz być dobrym liderem, jeśli chcesz wejść w tę rolę:

Komunikacja z jasnością i przejrzystością

Dobra komunikacja jest niezbędna w każdej relacji - niezależnie od tego, czy rozmawiasz ze swoim zespołem, szefem czy klientami. Jeśli nie potrafisz się dobrze komunikować, ludzie nie będą wiedzieli, czego się po tobie spodziewać i trudniej będzie utrzymywać z nimi jakiekolwiek znaczące relacje. Tak więc pierwszym krokiem do bycia dobrym liderem jest poprawa komunikacji - zwłaszcza jeśli chcesz przewodzić z pewnością siebie i łatwością. Komunikacja to ulica dwukierunkowa, więc upewnij się, że zarówno słuchasz, jak i mówisz. W rozmowach z innymi - zwłaszcza z tymi, którzy stoją wyżej w hierarchii - zawsze pamiętaj o tym, aby być jasnym i bezpośrednim.

W komunikacji chodzi również o przejrzystość w odniesieniu do swojej pracy. Twoi podwładni powinni widzieć szerszy obraz i znać końcowy cel swojej pracy. Dzięki temu będą wiedzieli, jakie są ich role w stosunku do reszty firmy i poczują się bardziej związani z całą operacją.

Bądź dostępny i reaguj

Bycie dostępnym i responsywnym dla swojego zespołu to świetny sposób na pokazanie im, że Ci zależy. Bierz pod uwagę ich opinie podczas spotkań, regularnie się z nimi melduj i upewnij się, że rozmawiają z Tobą komfortowo.

Bądź dostępny dla swoich podwładnych przez cały czas - również po godzinach pracy i w weekendy. W ten sposób Twoi podwładni będą wiedzieli, że mogą na Tobie polegać - nawet w czasach kryzysu.

Odpowiadaj na e-maile i inne wiadomości - nawet jeśli jest to coś tak prostego, jak potwierdzenie otrzymania wiadomości. Nie ma nic gorszego niż wysłanie e-maila i brak odpowiedzi na niego - nawet jeśli jest to tylko jedno zdanie potwierdzające otrzymanie wiadomości.

Pokaż empatię i troskę o swój zespół

Empatia to zdolność do utożsamiania się z uczuciami i doświadczeniami innej osoby - a nawet postawienia się w jej sytuacji. To nie jest tylko umiejętność, którą warto posiadać. Jest ona kluczowa, jeśli chcesz być dobrym liderem. Musisz zadbać o to, aby Twój zespół czuł się otoczony opieką, wspierany i rozumiany. Zwróć uwagę na sygnały ostrzegawcze, takie jak częste nieobecności pracowników lub ich łatwa frustracja czy złość. To wszystko są sygnały, że członkowie Twojego zespołu mogą mieć problemy z pracą.

Pamiętaj, aby chwalić członków swojego zespołu, kiedy robią coś dobrze - w ten sposób wiedzą, jak bardzo są doceniani. W miarę możliwości staraj się rozwiązywać ich problemy. Pamiętaj, aby dotrzymywać wszelkich obietnic, które składasz członkom swojego zespołu.

Trzymaj ludzi odpowiedzialnych

Czasami członkowie Twojego zespołu mogą wymagać odpowiedzialności za swoje działania. Mogą opóźniać projekty lub nie realizować kamieni milowych zgodnie z oczekiwaniami. Mogą też mieć problemy z niektórymi aspektami swojej pracy. Jeśli to możliwe, unikaj rozliczania poszczególnych członków zespołu przy innych pracownikach. Jeśli musisz odnieść się do czyjejś wydajności, zrób to jeden na jeden. Nie oznacza to, że powinieneś być złym szefem, który zawsze krytykuje pracę innych. Oznacza to jednak, że musisz realistycznie podchodzić do oczekiwań, jakie masz wobec członków swojego zespołu - i być gotowym do zajęcia się tymi, którzy nie spełniają tych oczekiwań.

Te wskazówki to nie tylko sposób, by stać się miłym i przyjemnym szefem. To także dobre sposoby na poprawę wyników członków zespołu i całej firmy. Inwestowanie w członków swojego zespołu i pomaganie im w osiągnięciu sukcesu przejdzie długą drogę do uczynienia miejsca pracy lepszym i bardziej produktywnym.

Bycie dobrym liderem nie jest łatwe. Ale jeśli jesteś gotów włożyć pracę i dokonać niezbędnych zmian, możesz stać się wspaniałym liderem.